Майстер - клас для педагогів

«Занурюємось в казку за допомогою «чарівних речей»»

Мета: розширити та поповнити знання педагогів про організацію пошуково – дослідницької діяльності дітей дошкільного віку, формувати в учасників майстер - класу мотивацію до використання в освітньому процесі дослідно-експериментальної діяльності, викликати бажання до самовдосконалення та саморозвитку.

I. Організаційний момент.

- Здрастуйте, шановні колеги!

Що і як? Чому й навіщо?

Як донести дітям всім?

І батькам знання надати -

Що змішати? Як? Із чим?

Дитяче експериментування - це особлива форма пошукової діяльності дошкільнят, в якій проявляється власна активність дітей, спрямована на отримання нових знань.

Головна перевага методу експерименту полягає в тому, що він дає дітям реальні уявлення про різні сторони досліджуваного об'єкта та його взаємини з іншими об'єктами.

Практична частина. Запрошую вас в казку. Казка називається ..., а як вона називається ви мені підкажете, відгадавши загадку:

Народилась ця дитинка в пелюстках тюльпанчика,

Зразу спала у шкаралупці, а не на диванчику.

Про яку ж це героїню зараз йде промовочка?

Ну, звичайно, про улюблену крихітку... ( Дюймовочку).

Всі пам'ятають, як починалася казка «Дюймовочка».

У жінки не було дітей, і чаклунка дала їй насіннячко. Жінка посадила насіннячко, а на наступний ранок побачила красиву квітку.

Ось тут, у пелюстках спала дівчинка, вона була зовсім крихітною. У цьому світі їй було все цікаво і незвідане.

За вікном дівчинка побачила ластівку, яка носила камінчики і кидала в глечик. Спочатку дівчинці були не зрозумілі дії пташки, але продовживши спостереження, вона все зрозуміла. Ластівка накидала стільки камінців, що вода піднялася, і можна було пити. Ось яка розумна ластівка подумала Дюймовочка.

Дослід №1 (візьміть стакан з водою і обережно опускайте камінчики) Що відбувається? (Вода піднімається вгору, тобто збільшується в об'ємі).

Дюймовочку вночі викрала жаба і забрала на болото. Прокинувшись, вона побачила, як розпускаються прекрасні квіти. Це були латаття.

Дослід №2. Щоб наочно побачити, як же розпускається латаття, візьміть квітку з довгими пелюстками. За допомогою ножиць або олівця закрутіть пелюстки до центру. А тепер опустіть латаття на воду, налиту в таз. Буквально на ваших очах пелюстки квітів почнуть розпускатися. Це відбувається тому, що папір намокає, стає поступово важче і пелюстки розкриваються.

Потім дівчинка побачила, що якісь маленькі істоти то з'являлися на поверхні води, то знову пропадали, це були рибки, які гралися на сонечку.

Дослід №3. Візьміть склянку зі свіжою газованою водою і киньте в неї виноградинку. Вона трохи важче води і опуститься на дно. Але на неї тут же почнуть сідати бульбашки газу, схожі на маленькі повітряні кульки. Незабаром їх стане так багато, що виноградинка спливе.

Але на поверхні бульбашки луснуть, і газ полетить. Обважніла виноградинка знову опуститься на дно. Тут вона знову покриється пухирцями газу і знову спливе. Так буде тривати кілька разів, поки вода не «видихається». У риби є плавальний міхур, коли їй треба зануритися, м'язи стискуються, здавлюють міхур, обсяг зменшується, риба опускається вниз. А треба піднятися на поверхню - м'язи розслаблюються, розпускають міхур. Він збільшується і риба спливає.

Але тут подув вітер, на небі з'явилися хмари, пролунав грім. Дюймовочка боялася грому.

Дослід №4 Як здути кульку, не почувши гучного плеску? (Надути кульку, наклеїти скоч і обережно голкою проколоти)

І пішов дощ….

Дослід №5 А звідки ж береться дощ? Наллємо в трилітрову банку гарячої води (приблизно 2,5 см). Покладіть на деко кілька кубиків льоду і поставте його на банку. Повітря всередині банки, піднімаючись вгору, стане охолоджуватися. Водяна пара, що міститься в ньому буде конденсуватися, утворюючи хмару.

Цей експеримент моделює процес формування хмар при охолодженні теплого повітря. Виявляється, краплі, нагрівшись на землі, піднімаються вгору. Там їм стає холодно, і вони туляться один до одного, утворюючи хмари. Зустрічаючись разом, вони збільшуються, стають важкими і падають на землю у вигляді дощу.

Дюймовочка дуже злякалася величезних крапель води, які капали з неба. Але у цей момент її схопив жук і поніс до себе.

Дівчинка, не сподобалася іншим жукам, тому що вона була не схожа на них і не вміла літати. Жук повернув її на попереднє місце знаходження.

Наступною її пригодою була втеча від Миші та жадібного Крота, рятування Ластівки від морозу. За добре та чуйне серце героїні, Ластівка віддячила Дюймовочці і забрала її в теплі краї. Там вона побачила маленьких чоловічків ельфів в різнобарв'ї квітів. А бажаєте і ви побачити красу цієї казкової країни?

Дослід № 6. Різнобарв'ї квітів у країні ельфів.

Нам знадобиться: тарілка з молоком, харчові барвники, засіб для миття посуду, ватна паличка.

Налийте в тарілочку молоко та насипте туди трохи харчового барвника.

Зачекайте, і ви помітите, як молоко починає свій прекрасний вальс. Від барвника на ньому з'являються вигадливі візерунки, схожі на чудові квіти

Беремо ватяну паличку і занурюємо її в засіб для миття посуду. Опустіть паличку в центр тарілки з молоком. Барвники "збігаються" і перемішуються, виходять незвичайні кола. Молоко складається з молекул жиру. При появі миючого засобу

молекули розкриваються, що призводить до їх швидкого руху. Тому і змішуються барвники.

Отже, дослідно-експериментальна діяльність дозволяє об'єднати всі види діяльності і всі сторони виховання, розвиває спостережливість і допитливість, творчу особистість, прагнення до пізнання світу, використовувати нестандартні рішення у важких ситуаціях. Знання засвоюються міцніше і на довго тоді, коли дитина чує, бачить і робить сама.

Я дякую, вам за продуктивну працю. Сподіваюся, що в рамках майстер-класу ви отримали певні уявлення про ефективність дослідно-експериментальної діяльності, і що наш майстер-клас пробудив у вас бажання творчого пошуку, викликав інтерес до даної теми.