Тема заняття: Виверження вулкана

Мета: ознайомити дітей з таким природним явищем, як вулкан, його будовою; сприяти накопиченню уявлень про навколишній світ. Показати дітям експеримент - виверження вулкана, розвивати допитливість, пізнавальну активність в процесі виконання досліду, інтерес до експериментально-дослідницької діяльності; створити емоційний настрій в групі на спільну діяльність, формувати у дітей комунікативні навички та доброзичливе ставлення один до одного.

Інвентар: піднос з муляжем вулкана, оцет, сода, гуаш, миючий засіб, ілюстрації із зображенням вулкана, аркуші паперу, олівці, схема проведення досліду «Виверження вулкана».

Хід заняття

Вихователь: Сьогодні ековітальня приготувала для нас цікаву мандрівку. Пропоную нам на деякий час стати геологами. Вчені геологи постійно займаються дослідженями, щоб дізнатися, що знаходиться в надрах нашої планети. Ми з вами вирушаємо у геологічну мандрівку у гори до підніжжя вулкану і відкриємо таємницю виверження вулканів. Може хтось знає що таке вулкани та як вивергають вони? (Відповіді дітей)

Подивіться уважно, якої форми вулкан, на що він схожий? (Відповіді дітей)

Вулкан конусоподібної форми. Зверніть увагу на його верхню частину, на що вона схожа? (На велику яму, воронку).

Вершина гори з якої вивергається вулкан, називається кратер. Кратер вулкана - це величезна чаша з крутими схилами, а на дні - червонувато - помаранчева паща - це жерло, діра, що йде глибоко в землю. Вогняна рідина, яка виходить називається лавою. Давайте розглянемо макет вулкана

Динамічна пауза.

(Діти сідають навпочіпки, руки вгору у вигляді конуса.)

Вулкани почали грати

З жерла лаву вивергати

(починають підніматися на носки, руки вгору, потягнутися, струсити кистями, опустити вниз).

Вулкан гримить! Вулкан пихкає!

Який грізний він зараз на вигляд!

(Руки на поясі, піднімаємо їх нагору, стискаємо і розжимаємо кулачки, тупаємо ногами).

Але ось він почав втомлюватися,

Вогонь в ньому почав згасати

(Повільно опускаємо руки та присідаємо).

Останній раз вогнем дихнув

(Сидячи довгий видих).

І на десятки років заснув!

(Руки під щоку, засинає вулкан).

Вихователь: Є одна давня легенда про вулкан. Послухайте, будь – ласка. «Жив на світі бог на ім'я Вулкан. І подобалося йому ковальська справа: стояти біля ковадла, бити важким молотом по залізу, роздмухувати вогонь у горні. Побудував він собі кузню всередині височенної гори. А гора стояла прямо посеред моря. Коли Вулкан працював молотом, гора тремтіла від верхівки до основи, а гуркіт і гул розносилися далеко навколо. З отвору на вершині гори з оглушливим ревом летіли розжарені камені, вогонь і попіл. «Вулкан працює», - зі страхом говорили люди, і йшли жити подалі від цього місця. З тих пір, люди, всі вогнедишні гори стали називати вулканами.»

- Діти, а ви самі хочете розбудити вулкан? (Відповіді дітей.) У лабораторії у нас все готово для проведення досліду. Але спочатку згадаємо правила поведінки в нашій лабораторії. (Повторення правил поведінки у лабораторії.)

Проведення експерименту. Мірною ложечкою відміряється 5 ложок харчової соди та висипається у «кратер» вулкана, додається фарба червого кольору та мильний розчин. І на остаток додається оцет

(Діти спостерігають результат досліду: сода, взаємодіючи з оцетом, дає бурну реакцію - виверження рідини за межі ємкості.)

  • Тепер ви дізналися, що таке вулкан і як він вивергається! Діти, на території нашої України є лише один активний вулкан знаходиться він в селі Старуня, Івано-Франківської області, Карпатського регіону.

Можливо, коли ви виростете, хтось з вас обов’язково стане вченим! Вибудете вивчати та

берегти нашу Землю. Вона нас годує, одягає, гріє, дає нам все необхідне для життя. Тому і ми повинні любити та оберігати нашу Планету!